Rasistisk propaganda i Dagens Nyheter

Det är första gången jag skriver här på Mångfald. Det känns roligt och jag önskar att mitt första inlägg hade fått blivit ett gladare och mer avslappnat inlägg än det här, men så blir det inte. 

Idag har jag känt mig irriterad hela dagen, det började med att jag såg den annons som Dagens Nyheter publicerat för en ny bok.

Annonsen består av en lista vars syfte är att beskriva invandrare som ett problem och en börda för det svenska samhället.

Listan listar upp några av de vanligaste repliker man brukar få när man debatterar invandringspolitik med rasister. 
Men boken menar inte att visa på rasistisk retorik så att vi ska kunna motverka den, det är en bok som driver just en sån tes. 

Irritationen fortsatte när jag såg den artikel som Dagens Nyheters chefredaktör skrev som svar på den kritik DN fick. 
Det framkommer att DN tycker det är svårt att avgöra vart man ska dra gränsen och även om jag imorgon ska hålla tal på Medborgarplatsen klockan 12.00 mot publiceringen och mot rasistisk propaganda i våra medier så måste vi konstatera att problemet är större än bara den här publiceringen. 

Det är också det som gör publiceringen och DN:s svar så allvarligt. 
Gränsen är verkligen flyttad.
Det är så mycket hat som och fördomar som får spridas ostört och nya arenor ges hela tiden.

Minns ni tiden innan Sverigedemokraterna kom in i Riksdagen? Minns ni hur alla politiker och medier lovade dyrt och heligt att aldrig någonsin bidra till deras rasistiska agenda? 

Är vårt minne verkligen så kort? 

Nu pratar vi om levande människor som flyr för sina liv som utgifter. 

Vad kostar en människa? 
Vad är en människa värd?

Det är två frågor som är helt absurda men som genomsyrar hela debatten om invandring i Sverige 2013.

För mig är du obetalbar, jag kan inte göra en lista på vad du kostar. 

Jag vet inte hur jag ska knyta ihop den här texten faktiskt.
Kanske med att säga att jag är besviken?
Eller att situationen vi befinner oss i ger mig en klump i magen? 

Eller bara en hälsning till alla er därute med en uppmaning att idag börja jobba för det samhälle du vill se imorgon. 
För rasisterna jobbar för fullt för deras. 

Av Carolina Moberg Farraj, för Mångfald

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar