Ofrivilligt Perspektiv: Hej Herr Pursvensk.


Foto: Ardfern.

För att rasismen
ska försvinna måste konservativa pursvenskar inse att nationalitet och etnicitet är dåliga markörer för både människovärde och kompetens.
Även de Svenskar som inte konsumerar den senaste kulturen, som prompt säger "negerboll" och inte varit inne i en skolsal på trettio år måste förstå att den sociala utsatthet många nysvenskar upplever varken är en Somalisk kulturyttring eller Afghansk sed.

Det finns en utsatthet som uppstår när man som nysvensk tvingas att förhålla sig till den svenska majoritetskulturen. Sånt som Sverigefödda svenskar fått förhålla sig till sedan barnsben. Det här handlar inte om ett särintresse, det handlar om allmänbildning.

Det är de Svenskar som aldrig behövt ifrågasätta sin egen kultur som bidrar till att försvåra för nysvenskar som vill dra sitt strå till stacken. Rasismen uppstår före, under och efter mötet av kulturer. Rasism är inte alltid något som Svenskar aktivt skapar, men den finns där. Varje person som inte inser det överläge de har genom att "bara vara Svensk i Sverige" inser antagligen inte heller att rasism faktiskt påverkar folk.

Om en invandrare blir slagen med en påk i huvudet av en nynazist är det lätt att urskilja rasismen. Men att förstå att de rasistiska orden, undermeningar och påhoppen man yttrar faktisk påverkar hur nysvenskar ser på sig själva i vårt samhälle är mer undangömt och svårt.

Sättet vi ser andra personer på påverkar deras liv i förhållande till oss. Det påverkar även våra liv i förhållande till dem.

Om Lasse kan få skada dig och bara vara en dålig person medan Mohammad blir "svarting" är det sannolikt att du bidrar till ett rasistiskt samhällsklimat. Om Lisa kan få ge dig en kram och bara vara en schysst person, medan Senada är "en schysst person trots att hon inte är född i Sverige" är det sannolikt att du skiljer på människor och människor.

Även om detta inte alltid har med hudfärg att göra så skiljer du på vi och dom, Svenskar och invandrare; det är detta som är grundproblemet. I brist på mer beskrivande ord kallar vi detta rasism i vardagstal. Det är antagligen inte just ditt fel att vårt samhälle ser ut såhär men även du måste förhålla dig till detta på något sätt.

Jag vill inte att du ska vara som mig. Jag vill inte heller att du ska vara på ett sätt som har en negativ inverkan på andra. Jag vill prata om hur du förhåller dig till samhället du lever i.

1 kommentar:

  1. Jag gör ingen skillnad på folk alls. Jag behandlar alla lika. Jag tänker inte vara så orespektfull att jag behandlar Mohammed på annat sätt än jag behandlar Kalle. Jag bjuder båda på samma mat och båda på samma thé.

    SvaraRadera